Ryggen & hjernen trenger daglig mosjon & bevegelse 

Ryggraden vår er avhengig av daglig bevegelse, og er ikke ment for å holdes i ro.

90% av stimuleringen og ernæringen til hjernen, genereres nettopp av bevegelse av ryggraden,  I følge Roger Sperry, nevrobiolog & nobel prisvinner innen hjerne forskning,  

Så med andre ord, ikke bare vil du bli bedre i ryggen av å holde ryggraden i bevegelse, du vil stimulere og er nære hjernen din. Du vil føle deg klarere i topplokket, mer fokusert, kreativ & avbalansert. 

Det er viktig med bevegelse når du har vondt i ryggen

Bevegelse er ikke bare forebyggende for ryggsmerter, det er også den beste behandlingen for ryggsmerter.

Men hvis man har hatt smerter over lang tid, så blir man dessverre redd for å bevege seg. Dette er helt naturlig, og en del av overlevelsesmekanismen til kroppen. 

Så når du har smerte, og begynner å bevege deg, så må du som oftest igjennom en liten periode med fryktbasert bevegelse,  der du er litt redd, du kjenner at det gjør litt vondt, og det er skummelt.

Da er det viktig å ikke gi seg, men gradvis fortsette, og ikke minst jobbe mentalt med at: det kommer til å gå bra, så vil du som oftest kjenne at det slipper. 

Dyrk Bevegelsesgleden som bor i deg

Variasjon, og forskjellige typer bevegelse er gull verdt for ryggen. Ryggraden er skapt slik at den kan bøye og bende seg i alle retninger, både forover, bakover, til siden, med rotasjon, i de fleste plan.  

Det kan derfor være lurt å benytte seg av forskjellige treningsformer, eller grener som bruker forskjellige typer bevegelser: yoga, pilates, kampsport, dans, løping, gåing, mosjon, styrke osv.

Men kanskje det viktigste av alt, ha det gøy, beveg deg på måter som får deg til å smile, og som gir deg et løft i energien.  

Utforsk den barnslige siden din

Observer hvordan barn utforsker forskjellige typer bevegelse. Ikke nok med at de har myke og frie ledd, men de har et fritt, åpent & kreativt sinn. De bryr seg ikke om hva andre synes om bevegelsen, og de har det GØY. 

Prøv å ta med deg denne barnslige & sunne holdningen inn i treningen din. Beveg deg på nye måter, finn på nye øvelser og bevegelsesmønster, og ikke vær redd for tråkke ut av komfortsonen.  

Spørsmål om bevegelse? Spør Sunn Kompis

6 + 9 =

Eller ring 92405054  for en uforpliktende prat