For å mestre stress, må du først fjerne stress 

Se for deg at du har en tank, en såkalt “stress tank”. Denne må tømmes hver dag, for å å ikke skape problemer. De fleste av oss fyller opp tanken, og samtidig klør oss i hodet, når symptomene kommer. Tanken MÅ tømmes hver dag. 

Når tanken er full er det nesten umulig å mestre stress. Når tanken er full kan du oppleve all slags symptomer:

sliten i kroppen, sliten i beina, tung i beina, nedstemt, aggressiv, lei deg, sårbar, frustrert, vondt i magen, klump i magen, nedsatt sexlyst, hjertebank, høy puls, hetetokter.  

Daglige øvelser for å fjerne stress 

Jeg anbefaler alle å få seg en fjerne stress rutine, som de gjør hver eneste dag. Helsen er det viktigste vi har, og kronisk opphopet stress er virkelig noe av det værste for helsen vår. 

Det er MANGE forskjellige teknikker for å fjerne stress, så det er viktig å finne en teknikk som du synes er gøy, og som du ser at du kan opprettholde hver dag

Den rutinen må også bli en PRIORITET. Hvis du er vant til å stresse, og samle opp stress, vil egoet finne mange gode unnskyldninger for å gjøre nettopp det, isteden for å fjerne stress. 

For eksempel, du skal sette deg ned å gjøre en fjerne stress øvelse, så kommer du på at du MÅ jo skrive den mailen, eller henge opp klær, eller dra å handle, eller lage middag, eller ringe noen som du har glemt. Ignorer det, og gjør fjerne stress øvelsen først.   

Gode øvelser for å fjerne stress 

Pusteøvelser tømmer fjerner proppen på stresstanken

Pusteøvelser er geniale for å både fjerne, og mestre stress. Pusteteknikker åpner opp låsen til stresstanken, og blåser ut gammelt og nytt stress. 

Bevegelse kan være med å ta bort stress 

Både mosjon, og rolig trening er med på å ta bort stress. Når du trener hardt puster du masse, og blåser ut mye stress, og samtidig skiller du gunstige hormoner etter trening. Men, pass på at du ikke trener så mye at du fyller på mer stress på tanken. Rolig trening & mosjon er også veldig bra for å eliminere stress, og funker på samme måte. 

Å bruke stemmen i form av sang, lage lyder, brøle. 

Det er veldig frigjørende å bruke stemmen, det kan nok alle som synger i kor skrive under på. For alle oss andre, som sliter med å få fatt i den indre stemmen vår, så vil det å, benytte seg av stemme-øvelser være veldig gunstig, og være med å tømme tanken.