Pust & meditasjon gir deg økt tilstedeværelse.

Dagens klisje; det er utrolig viktig å leve i nuet. Det kan være en stor helsemessig fordel å stoppe autopiloten, og faktisk starte å bruke alle sansene som du har blitt tildelt. Dette kreves en del trening, men med regelmessig meditasjon og puste-teknikker, så er du på god vei.

Å puste er den viktigste fysiologiske funksjonen mennesket har.

Du har kanskje hørt yoga-instruktører & alternative behandlere mase om pusten? Og det av god grunn: Puste-teknikker er et glimrende verktøy for å forbedre helsen. Det er likevel for få som bruker pusten bevisst som et hjelpemiddel til å lindre smerte, rehabilitere kroppen, slå av stress-responsen og få mer flyt i hverdagen. 

 

Hovedpustemuskelen heter diafragma (mellomgulvet).

Diafragma (mellomgulvet) er den såkalte hovedpustemuskelen. Det er en kuppelformet muskel, som ligger mellom brystryggen og mageregionen, og som på en unik måte kan bevege seg opp og ned. Sammen med ribbeinsmuskulaturen, og noen av bryst- og nakkemusklene skaper de rom på innsiden (ekspanderer). Når disse musklene skaper en rom på innsiden av kroppen, trekkes luften ned i lungene på grunn av trykkforskjellen mellom lungene og atmosfæren.

PS: Når hovedpustemuskelen beveger seg nedover, presses organer sammen, og magen går ut. Vi sier derfor at det er viktig å puste med magen. Det er en fin metafor, men det er diafragma som skaper bevegelsen, og hvis du sliter med å ” puste med magen” , så er det et tegn på at diafragma muskelen er hemmet. 

 

 

En hemmet difragma muskel resulterer ofte i hodepine, nakke- og kjevespenninger.

Som sagt, jo mer rom vi klarer å skape på innsiden, jo mer luft blir sugd inn i lungene. Dessverre skaper spenning og stress stivhet i brystryggen, som gjør det vanskeligere å skape dette rommet, som igjen gjør at vi ikke utnytter maksimal lungekapasitet. I tillegg går diafragma muskelen i en slags dvale, som gjør at vi bruker mer av nakke og brystmusklene til å puste (skape rom), som igjen skaper stivhet i brystrygg, skuldre og nakke, som igjen kan skape hodepine, svimmelhet, nakke og kjevesmerter.

Å trene på puste-øvelser som aktiverer diafragma muskelen er derfor veldig viktig hvis du sliter med hodepine, svimmelhet, nakke og kjevesmerter.

Visste du at stress kan påvirke både ryggen din? 

Meditasjon er hjerne-trim. 

Meditasjon & fokus-teknikker er styrketrening for hjernen. Med vår travle hverdag får hjernen konstant stimuli fra alle kanter; internett, tlf, tv, jobb, skole, familie, venner. Du har sikkert selv hva det kan gjøre med kropp og hodet.

Meditasjon kan derfor være et glimrende verktøy får å sentrere deg, redusere distraksjon, redusere stress, lindre smerte, øke fokus og bidra til en større fornøyelse i hverdagen.

Hvor i Bergen kan jeg lære mer om pust, yoga og meditasjon?

Just Breathe Movement, Pure Hot Yoga, Ametysten, Yogarommet, Jordyoga
+++ Det er mange flere studioer i Bergen, og masse info på nettet.

Det er bare å hoppe i det: du kommer ikke til å angre.    

Sliter du med nakke, skulder eller kjevesmerter? Spør Sunn Kompis

5 + 14 =

Eller ring 92405054  for en uforpliktende samtale.