Mange har prolaps uten symptomer

Ja du hørte riktig: prolaps er ikke farlig. Livet er slett ikke over, du er fortsatt frisk, du har fortsatt gode muligheter til å gå i spagaten når du er 90 år, selv om du har fått denne skumle prolaps diagnosen. 

Jeg opplever at veldig mange blir redd, og får mer vondt i ryggen, etter at de har tatt MR og fått påvist prolaps. 

Visste du at veldig mange har prolaps uten å ha noen som helst symptomer. Vi kunne tatt MR bilde av 10 symptomfrie rygger, som likevel kunne påvist artrose, og forskjellige grader av prolaps i ryggen. 

Fokuser på løsningen for å løse problemet 

Så om du har prolaps, en bukende mellomvirvelskive, eller ryggsmerter, så er det 1 ting som gjelder: hva er løsningen? Hvordan får jeg en god rygg igjen? 

Glem ordet PROLAPS, glem MR rapporten, og finn noen som kan hjelpe deg med å finne en god og langvarig løsning på problemet. 

Dette er logisk for alle problem: hvis du fokuserer for mye på problemet, å ikke løsningen, så vil problemet vedvare. Hvis du fokuserer på løsningen, hver dag, og følger planen, så vil problemet til slutt forsvinne.

Et kronisk ryggproblem krever en livsstilsendring 

Det hjelper å gå til en kiropraktor å bli knekt opp, det hjelper å få massasje, det hjelper å få nåler, men det viktigste av alt er endre vaner, slik at du ikke følger samme sporet som ledet deg til ryggsmerter. 

En prolaps kommer ikke bare over natten, kroniske slitasje-endringer i ryggen er resultatet av hvordan du har levd livet ditt. 

Hvor ofte sitter du? Hva tenker du på, både bevisst & ubevisst? Hva spiser & drikker du? Hvordan puster du? Hvor fleksibel er du? Hvor sterk er du, både mental & fysisk? Er du bevisst på stress-responsen i kroppen din? 

Ryggsmerte kan stamme fra stress

Stress er et stort begrep. Stress er kroppens forsvarsmekanisme mot ytre påkjenninger. Ytre påkjenninger er det vi kaller en stressor, og det er alt du opplever i løpet av livet ditt. 

Det betyr at hvordan du reagerer på livet kan være med å skape kroniske ryggsmerter, prolaps og andre diagnoser. En travel jobb, familielogistikk, teknologi, og distraksjoner kan være underliggende årsaker. 

Ryggsmerte kan også stamme fra uforløst stress i form av nære dødsfall, skilsmisser, traumer som seksuelle misbruk, mobbing, omsorgssvikt, økonomi, forhold, seksualitet, ernæring osv. 

Kroppen gir beskjed, og krever endring 

Så om du har en bukende skive, en prolaps, eller andre ryggdiagnoser, så er det smartere å tenke på ryggsmertene som en beskjed fra kroppen din. Ryggen prøver å fortelle deg noe. 

Ofte så prøver den å si: jeg er sliten. Jeg er lei. Jeg er frustrert.

Å hvile betyr ikke at du MÅ ligge i ro, å ikke gjøre noe som helst. Å hvile betyr å få kroppen i hvilemodus, og få nervesystemet ut av fare. Kronisk stress signaliserer til hjernen og kroppen at du er i fare. 

Pust, strekk og styrk deg inn i hvilemodus

Det beste du kan gjøre om du har kroniske ryggsmerter, prolaps, eller lignende er å begynne med pusteteknikker som slår av stress-responsen, slik at kroppen kommer inn i hvilemodus.

Deretter er det lurt å fortsette å puste, mens du gjør tøyeøvelser. Pust og strekk vil fortsette å få deg inn i hvilemodus, samtidig som du begynner å frigjøre spenning, og re-trene nervesystemet. 

Deretter er det lurt å lære seg gode styrkeøvelser som stabiliserer ryggen, slik at du får i gang den dype kjernemuskulaturen. Dette kan redusere smerte, og øke funksjon etter prolaps.  

Beveg deg ut av smerte

Bevegelse er medisin for kroppen, og bevegelse er nøkkelen til en sunnere rygg. Hvis du har hatt prolaps, og smerte i ryggen over lang tid, så er du mest sannsynlig redd for å bevege deg, og det kan virke helt mot sin hensikt å bevege seg mere. 

 

Dette er hjernens og nervesystemet måte å prøve å beskytte deg på. Når du opplever smerte så sendes det en faresignal til hjernen om at du er i fare, og når du har vondt i kroppen, og begynner å bevege deg så kan det være litt vondt, og det kan oppfattes som en fare. 

Da er det viktig å ikke slutte å bevege seg, men å spille på lag med kroppen, og hodet, vite at du som regel er trygg, og att bevegelse vil skape god ting for kroppen. 

Er du usikker, så er det alltid best å snakke med en kiropraktor, elle en annen terapeut som kan hjelpe deg, forsikre deg, og motivere deg i riktig retning.

Spørsmål om Prolaps og ryggsmerter?

5 + 10 =

Eller ring 92405054 Sunn Kompis for en uforpliktende samtale 

Mer om prolaps