Det spørs hva du ønsker å oppnå med tøyeøvelser 

  • Ønsker du å øke leddutslaget før du skal gjøre en styrkeøvelse?
  • Ønsker du å bli generellt mykere i muskler & bindevev?
  • Ønsker du å gå i spagaten?  
  • Ønsker du å frigjøre emosjonelle blokkeringer? 

Tøyeøvelser kan brukes for å gjøre leddene klare til trening 

For eksempel, før du trener markløft eller knebøy, er det lurt å gjøre noen tøyeøvelser for hoften og ryggen.

Her blir da formålet å gjøre hofteleddet & ryggen mer funksjonelle før du går i gang med treningen

Her kan du bruke dynamiske øvelser som holdes i alt fra 5-30 sekunder. Du kan også bevege deg mere i tøyeøvelsen, i alle retninger, rett og slett for å gjøre skape varme og bevegelighet i ledd og sener.

Tøyeøvelser kan derfor være et godt verktøy for å gjøre kroppen klar til trening, og når dette er formålet, så kan du holde uttøyningene fra 5 sek – 30 sek, samt at du kan være dynamisk i øvelsene. (det betyr at du kan bevege deg mere, slik at senene får forskjellige drag) 

For å bli generellt mykere i kroppen bør stillingene holdes i minst 2 minutter

Hvis du bruker tøyeøvelser for å bli mykere i kroppen, så er det viktig å holde øvelsene lenge. Hvis du tøyer for eksempel i 20 sekunder, så vil du gjøre musklene mykere der og da, men så vil lengden på fibrene strekke seg tilbake igjen. 

Når du holder øvelsene i 2 minutter og lengre, så vil det derimot skjer en adapsjon i vevet som du ønsker å ” forlenge ”  (sener, muskler, bindevev) . 

Husk, uttøying handler om å trene nervesystemet, ikke så mye om å strekke på muskler. Når du holder øvelsene over lengre tid, så gir nervesystemet og hjernen til slutt opp, og slipper kontrollen på muskelen. 

Når 2 minutter er overkommelig så kan du begynne å øke lengden på uttøyningene. Du kan for eksempel øke fra 2 – 2.5 min, så 3 så gradvis økning opp mot 5-10 minutter.

Du kan frigjøre emosjonelle blokkeringer ved å tøye 

Hvis dette er formålet med tøyeøvelsen så red et viktig å bruke god tid på avspenning før du tøyer, slik at kroppen allerede er i hvilemodus, og at topplokket er roet ned. Du kan for eksempel puste og meditere litt før du begynner.

Det er viktig å bruke pusten bevisst under tøyningen, og jo lengre du holder øvelsen, jo dypere kan du jobbe med emosjonelle blokkeringer. I min erfaring så handler det ikke nødvendigvis om hvor lenge du holder øvelsen, men hvor mye kontakt du har med ditt eget følelsesregister. 

Når du har jobbet med en emosjonell blokkering vil som regel kroppen skjelve litt etter du er ferdig med øvelsen. Dette er helt naturlig, og noe du kan øve på å få til, eller bare la kroppen gjøre.

Husk å bruk pusten i alle tøyeøvelser 

Siden vi trener nervesystemet når vi tøyer, og vi ønsker at nervesystemet skal roes seg ned, komme over i parasympatiske hvile og fordøyelse, så er det viktig å bruke pusten i alle tøyeøvelser. 

Det er forskjellige metoder å puste på når du tøyer, men hovedregelen er å være bevisst på pusten, ha dype innpust, også kan du variere med lange dype utpust, og utpust som du bare slipper (refleks).  

Spørsmål om tøyeøvelser? Spør Sunn Kompis

2 + 7 =

Eller ring 92405054 for en uforpliktende samtale 

En god side om mobilitet og trening