Alle opplever grader av depresjon

Jeg tror absolutt at diagnoser, og diagnose-systemet har sin plass i helsesystemet, men jeg tror dessverre at for mange så kan det være ufattelig tungt å få en diagnose, når du allerede har det kjipt.  

Det er lett for å bruke diagnoser til å sette mennesker inn i en bås, analysere et menneske opp og ned, og finne alle feilene med det, for så å gi det et navn. 

Noen ganger tror jeg prosessen med å sette en diagnose, og det å få en diagnose kan være med på å ta oss lengre vekk fra løsningen på problemet.  

Livet går opp og ned

Jeg har selv hatt perioder i livet hvor jeg har hatt både senket stemningsleie, og manglende interesse og glede for aktiviteter som vanligvis er positive. Det er helt ok, du trenger ikke bli satt i båsen: depresjon. 

Misforstå meg rett, det er sikkert mange som lider av en alvorlig depresjon, og har stor nytte av helsesystemet, som gir dem en diagnose & et behandlingsforløp.  

Men, jeg tenker at vi må minne oss på: det er helt greit å være deppa. Du trenger ikke smile hele, tiden. Livet kan være beinhardt til tider, du skal få lov å være deppa, uten å få en diagnose, uten å bli analysert. 

Stress og depresjon 

Det er helt klart en sammenheng mellom stress & depresjon. Hvis kroppen opplever kronisk stress over tid, skal jeg love deg at du kommer til et punkt hvor du har nedsatt stemningsleie, at du får lyst til å spy av å tenke å gå på en positiv sosial aktivitet. Du er lei, du trenger hvile. 

Da tror jeg ikke jeg at det nytter å fokusere på at du er deprimert, da det bare en bi-virkning av å ha 10 usynlige løver etter deg 24 timer i døgnet. Du trenger hvile, du trenger å bli sett, hørt, forstått – ikke analysert, satt i depresjons båsen.   

Stress er et stort begrep som rommer mye. Stress er kroppens forsvarsmekanisme mot ytre påkjenninger. Ytre påkjenninger, eller såkalte stressorer, aktiverer stress-responsen i kroppen, som skiller ut stresshormoner, og skaper følelsen av stress i kroppen: urolighet, økt svetting, hjertet slår fortere, pulsen går kjappere, klump i magen, sliten i muskulaturen, tankekjør osv. 

Undertrykte følelser & depresjon 

Undertrykte følelser kan gjøre deg deppa, nedstemt & blokkere livsgnisten. 

Undertrykte følelser & kronisk stress kan gi kraftige fysiske symptomer som smerte i muskel- og skjelett, tankekjør & nedsatt selvtillit. 

Undertrykte følelser kan resultere i depresjons diagnose. 

Ut-trykk deg 

Snakk.

Det hjelper alltid å snakke ut om ALT. Uansett hva det måtte være, kommunikasjon, kjærlig, åpen, ikke-dømmende kommunikasjon er et glimrende verktøy for å sette gamle energier i sving, å få de ut av systemet ditt. 

Skriv. 

Utrykk deg via pennen, skriv ned alt som du føler, tenker om alt. Om fortiden, og fremtiden, om nuet. Skriv om det som irriterer deg, skriv om det som gjør deg sint, skriv om hvorfor og hva du er sint for, skriv om, det som gjør deg lei deg, skriv om dine dypeste sårbarheter, skriv om alt du er flau over alt du skammer deg over. Få energien ut av kroppen, og ned på papiret

Gråt. Le. Skrik høylytt 

Det er en absolutt super-power å kunne klare å gråte. Jeg hyller de som klarer å gråte, uten skam, uten tanker om at det er feil, eller riktig, rett og slett bare lar kroppen gråte når den trenger det. Hvis vi tenker over det, så har det skjedd noe helt rart med oss mennesker, en så naturlig ting som å gråte, er SÅ SKAMBELAGT, så feil, så svakt. Når det egentlig er så VAKKERT, så STERKT, så RIKTIG. 

Le masse, le fra langt ned i magen, la ekstra lyd, gjør deg til, bare le masse. Og SKRIIIK, brøl så høyt du klarer,  fra dypet i sjelen din, fra dine mørkeste rom, skrik ut det som trengs  å skrikes ut, ikke hold det inne, det trengs å ut-trykkes fra kroppen, og ut i eteren.

Uttrykk deg kroppslig.  

Det kan være utfordrende å la kroppen føre deg, la kroppen få lov å bevege seg uten at du styrer kroppen, med tanken dine. 

Det er mange bevegende uttrykksformer som er glimrende for å ut-trykke følelser, både nye og gamle. Kroppen, pusten & stemmen påvirkes hele tiden av følelseslivet ditt, av energien din. 

Kombinerer du bevegelse, pust, stemme-bruk, og samtidig skur av hodet & begrensingene, så kan mye skje. Dette er en prosess, da de fleste av oss er kontroll-freaks. 

Du er bra nok. Du er sterk. Du er unik. Du er vakker.  

Hvis du er i en periode av livet der ting er vanskelig, du er nedstemt, lite energi & lite gnist. Så vile jeg bare minne deg på at du er bra nok som du er. Du trenger ikke å endre noe som helst med deg, du er sterkere enn du tror, du er vakker & unik. 

Begynn sakte men sikkert å ut-trykk deg, sett ord på ting, skriv om det, snakk med en god venn. Gjør noen pusteøvelser, ta deg en gåtur i skogen, få bevegelse i energien i kroppen, og BLÅS UT det du ikke trenger lenger. 

Spørsmål om depresjon og undertrykte følelser?

14 + 10 =