I denne artikkelen deler jeg 3 gode yogaøvelser for ryggen. Yoga er etter min mening det beste du kan gjøre for en kranglete rygg. 

 

Liggende Svane/Duen (Pigeon Pose):


kenneth-ronningen-10

foto: Tom Wold

Av alle yogaøvelser for ryggen, så er dette min favoritt. Denne øvelsen er rett og slett medisin for korsryggen. Den strekker ut setemuskulatur på den ene siden, og hofteleddsbøyer på den andre siden, og er meget god for skjevheter i bekken, og muskulær beinlengdeforskjell.

Jeg anbefaler å holde denne stillingen i 2-5 minutter på hver side. Hvis du har problemer med knærne, så må du passe litt på: har du litt vondt etter du har gjort stillingen, og det går over etter noen minutter, så er det ok. Men hvis du har smerte i kneet lenge etter så bør du finne en annen variant.

 

5  gode grunner til at alle menn bør gjøre Yoga 

 

Halvbro (Bridge Pose):

kenneth-ronningen-42

Foto: Tom Wold

Dette er også mange gode yogaøvelser for ryggen, og spesielt for de som jobber på kontor. Den aktiverer både rumpe-muskulaturen, og kjerne muskulaturen, samtidig som den tøyer ut hofte, lår, og brystrygg.

Jeg anbefaler og gjøre denne øvelsen 3 ganger i slengen, der du holder stillingen i 5-10 pust. I denne stillingen er det viktig å vippe halebeinet fremover, og presse knærne statisk mot hverandre, slik at du får god kontakt med rumpe-muskulaturen. Hvis du får krampe i bakside lår, eller får vondt i ryggen, er det et tegn på at rumpe-muskulaturen er deaktivert. Da kan du prøve å holde ball, eller kloss mellom knærne, og presse inn mens du løfter.

Slik blir du kvitt belastningsskader 

 

Frosken:

kenneth-ronningen-53

Foto: Tom Wold

Lysken er ofte en glemt rakker når det kommer til ryggsmerter. Yin yoga har mange gode yogaøvelser for ryggen, og i frosken får du en god mulighet til å løse opp i dype lyskespenninger, samtidig som at korsryggen får seg en god strekk.

Som i den første øvelsen, anbefaler jeg at du holder stillingen i 2-5 minutter på hver side. Bruk gjerne et mykt underlag hvis du har problemer med knærne.

 

OBS: I alle yogaøvelser for ryggen så må du huske å slappe av i kjeve, bryst og skuldre. Flytt bevisstheten din til de stramme punktene, og bruk dype innpust, og lange utpust. 

Stress påvirker både ryggen & helsen 

 

Lurer du på noe angående Yoga eller ryggsmerter? Spør Sunn Kompis

3 + 3 =